در ماه مارس 2013، کانن به ناگاه دو دوربین DSLR جدید را معرفی کرد که حقیقتا منتظرشان نبودیم. دوربین 700D و مدلی دیگر به نام 100D. 100D دوربینی جدید و بنیانگذار یک سری جدید در DSLR های این شرکت است. ولی 700D دنباله ی DSLR های سطح مبتدی سری سه رقمی این شرکت می باشد و در حالی معرفی می شود که 650D تنها همین تابستان گذشته به بازار آمده بود. گفتنیست که این دوربین در بازار ایالات متحده با نام Rebel T5i شناخته می‌شود.  معمولا چنین معرفی های سریعی از کانن بعید بود. برای مثال مدل 60D سال 2010 معرفی شد و اکنون که در حال نقد و بررسی 700D هستیم هنوز مدل بعدی آن به بازار نیامده است. خود 650D هم با تاخیری نسبتا زیاد نسبت به 600D روانه ی بازار شد. به هر صورت اکنون دوربین 700D را داریم. حتما باید تغییرات شگرفی در آن رخ داده باشد که کانن با این عجله آن را روانه ی بازار کرده است! احتمالا باید منتظر انقلابی عظیم در DSLR های سطح مبتدی باشیم!


بسیار خوب، از جدول مشخصات فنی شروع می کنیم. به نظر نمی‌رسد که در این جدول تغییراتی نسبت به مدل پیشین دیده شود؛ ولی اشکالی ندارد، لابد پیشرفت‌ها در مواردی رخ داده‌اند که در جدول ذکر نمی‌شود. سخن کوتاه می‌کنیم، به راحتی بگوییم که 700D تقریبا هیچ تفاوتی با 650D ندارد. فقط دو تفاوت: یکی از آن‌ها این است که پیچ تنظیم مودهای عکاسی توانایی چرخش 360 درجه‌ای دارد. البته که این چرخش را بیشتر دوست داریم. دوم توانایی نمایش اثر Creative Filter در Live view است. همین و بس. البته جنس سطح بدنه هم مقداری تغییر کرده است. 


بنابراین 700D هم از همان سنسور تصویر 18 مگاپیکسلی Hybrid CMOS، متاسفانه همان سیستم فوکوس خودکار 9 نقطه‌ای، همان نمایشگر 3 اینچی بسیار باکیفیت لمسی و البته فیلم‌برداری Full HD بهره می‌برد. سیستم نورسنجی هم همان 63 نقطه‌ای iFCL است.


تجربه کار با EOS 700D

شاید اغراق نباشد اگر 700D را یکی از سریع‌ترین دوربین‌های DSLR بدانیم. کار کردن با 700D تجربه‌ی بسیار لذت‌بخشی است که با عکس‌العمل‌های بدون تاخیر و بی‌نقص این دوربین توام است. سیستم فوکوس خودکار این دوربین در کنار لنز کیت 18-55 مجهز به موتور فوکوس STM آن به‌قدری سریع و بدون تاخیر عمل می‌کند که گویی با فشار شاتر لنز شما از پیش بر روی سوژه فوکوس بوده است. از سرعت‌بالای فوکوس این لنز که بگذریم، عملکرد عاری از هرگونه سر و صدای این لنز ما را به شدت مجذوب خود کرد. چنین لنزهایی برای کار فیلم‌برداری با دوربین‌های DSLR ایده‌آل هستند؛ زیرا معمولا صدای موتور فوکوس در فیلم‌برداری با دوربین‌های DSLR برای کاربران دردسرساز می‌شود. 

به‌طورکلی شاید بتوان عملکرد یک دوربین دیجیتال را به دو قسمت تقسیم کرد. مسلما اولین فاکتور، کیفیت عکس است؛ اما فاکتور دیگر یا بهتر است بگوییم مجموعه فاکتورهای دیگر، مجموعه‌ای از عوامل هستند که به شما کمک می‌کنند تا در درجه‌ی اول بتوانید این عکس را به ثبت برسانید. فاکتورهایی نظیر داشتن ارگونومی خوب بدنه و چیدمان مناسب دکمه‌ها، پاسخ‌دهی بلادرنگ دوربین به ‌فرمان‌ها توانایی فوکوس بر روی سوژه‌ها با سرعت بالا و بسیاری از موارد دیگر از این دسته از عوامل به شمار می‌آیند.

درباره‌ی 700D  با اطمینان می‌توان گفت که ممکن است این دوربین در زمینه‌ی کیفیت عکس بی‌نقص نباشد؛ اما مسلما در قسمت دوم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و یک از بهترین دوربین‌ها در این زمینه است.


هرچند که خود دوربین شاهد پیشرفت زیادی نسبت به مدل پیشین نبوده؛ ولی با آن یک کیت لنز جدید معرفی و همراه شده است. لنز 18-55 F/3.5-5.7 IS STM. اینکه با خرید این دوربین یکی از این لنزها نیز همراه آن خواهد بود، به خودی خود بسیار جذاب است. لنزهایی با موتور استپر. این لنز فوکوس خودکاری سریع و کم‌صدا دارد. لرزش‌گیر تصویر قدرتمند تا 4 استپ را ارایه می‌کند و دیافراگم آن نیز از نوع 7 تیغه‌ای و دایره‌ای است. کمینه‌ی فاصله‌ی فوکوس آن نیز 25 سانتی‌متر است. از همه جالب‌تر اینکه سیستم فوکوس آن داخلیست. بدین معنی که در هنگام فوکوس کردن شیشه‌ی بیرونی لنز نمی‌چرخد یا خود لنز تغییر طول نمی‌دهد. البته اگر بخواهید آن را به صورت جداگانه تهیه کنید، حدود 250 دلار قیمت دارد که به هر حال به صورت کیت لنز می‌تواند با قیمت پایین‌تری خریداری شود. 



در اینجا نیز نظر شما را به جدول مقایسه‌ای بین این دوربین با سایر رقبا جلب می‌کنیم. برای مشاهده اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید بر روی جدول کلیک نمایید.



فیلم‌برداری بر روی DSLR های سطح مبتدی کانن از دوربین 500D پا به عرصه‌ی ظهور گذاشت. کیفیت فیلم‌برداری خوب، ولی فوکوس خودکار در هنگام فیلم‌برداری تقریبا غیرممکن بود. در این دوربین هر بار که می‌خواستید عمل فوکوس خودکار را انجام دهید، می‌بایست دکمه‌ی ستاره را می‌فشردید و فوکوس پر سرو صدا شروع می‌شد. حتی گاهی اوقات دوربین اکسپوژر را بالا می‌برد تا بهتر بتواند این کار را انجام دهد. تا دوربین 600D تقریبا به همین منوال بود تا بالاخره در 650D کانن سنسور تصویر هیبریدی را ساخت که از فوکوس خودکار phase Detection جهت فوکوس در هنگام فیلم‌برداری استفاده می‌کرد. در این دوربین دیگر نیازی نبود که حتی دکمه‌ای را برای این کار بفشرید و فوکوس خودکار به صورت مداوم انجام می‌گرفت. با این حال لنز 18-55 IS II که بر روی این دوربین قرار داشت، مقدار زیادی غیرقابل‌اعتماد نشان می‌داد. این علاوه بر سر و صدای زیاد آن بود. لنزهای STM نخست با دوربین بدون آینه با لنز قابل‌تعویض کانن، یعنی EOS M معرفی شدند. این لنزها اکنون بهترین عملکرد را در هنگام فیلم‌برداری از خود به نمایش می‌گذارند. سریع، دقیق و کم‌صدا. به‌علاوه این دوربین با کیت لنز 18-135 میلی‌متر STM نیز عرضه می‌شود. تنها لنز STM دیگر کانن تا به این تاریخ، 40mm f/2.8 Pancake است. البته این را هم بیفزاییم که به جهت پذیرا شدن فوکوس داخلی، لنز 18-55 جدید مقداری طویل‌تر از مدل پیشین است؛ اما به طور کلی وقتی از درون چشمی نگاه می‌کنید و با این لنز عکس می‌گیرید، سرعت فوکوس خودکار فوق‌العاده است. اما در مود Live View می‌توان گفت که کانن همچنان نسبت به بعضی رقبا عقب است.
مبلغ:0
ارسال نظر و پیام
مشخصات نام و نام خانوادگی
ایمیل یا شماره تماس
متن پیام
کد امنیتی
طراحی سایت
Top